BørneIntra v2.19.1

Velkommen til SolsikkenÅby

Vores hjerte banker for glade børn i trivsel og udvikling

Skiftende billeder

 

I SolsikkenÅby vil dit barn møde engagerede og kompetente voksne, der vægter at være nærværende i samspillet med barnet. Voksne der bestræber sig på at møde alle børn med omsorg, forventninger og udfordringer.

 

I vores pædagogiske praksis er vi optaget af at skabe et trygt fundament for barnet. Et fundament som vi tager ansvar for at skabe gennem nærværende relationer, leg og pædagogiske aktiviteter. Dagligt vil børnene møde aktiviteter i form af motorik, musik, kreativitet, sprog, naturoplevelser eller ture ud af huset (Dagtilbuddet har både egen bus og elcykler hvis vi skal længere væk). Det er vigtigt for os at være i børnehøjde og gribe børnenes initiativer, såvel som at skabe stimulerende og fordybende læringsmiljøer, der varierer og udfordrer barnet inden for dets nærmeste udviklingszone.

 

Vi har frokostordning hvor maden hver dag laves i Solsikkens køkken. Med 90-100% økologiske råvarer laver vi sund, sanselig og velsmagende mad. Kultur og sundhed tilgodeses gennem det daglige fælles frokostmåltid.

 

Vi tror på at vi sammen med forældrene skaber det gode børneliv. Derfor har vi fokus på det gensidige samarbejde med forældre, som bygger på inddragelse, tillid, respekt og dialog.

 

SolsikkenÅby er en integreret institution, der er delt op i fem grupper i to huse. Solsikken består af en vuggestueafdeling normeret til 15 børn og en børnehaveafdeling normeret til 45 børn. Åby består af en børnehaveafdeling, som er normeret til 44 børn. Der er i institutionen ansat ca. 14 personaler, overvejende pædagoger, en kostansvarlig, samt en fælles pædagogisk leder.

 

Hvis du har lyst til at komme på besøg, er du meget velkommen til at kontakte os. Ring til DII. Solsikken på tlf. 21 15 85 25 eller Åby børnehave på tlf. 21 15 85 33 og aftal en rundvisning med en pædagog eller pædagogisk leder Henny.

 

OBS. DII Solsikken har rundvisning sidste fredag i hver måned kl. 11.30. Ring på 21158526 for at melde jer til.

 

Vi glæder os til at se jer!

 

Seneste nyhed...

p.t. ingen nyheder

Opslagstavle...

  •  

    Leg med bogstaver

    Man kan øve sig på mange måder i bogstaver og ord, og man øver bedst sig gennem leg og gentagelser. Børn får en bredere forståelse for skriftsproget ved selv at lege med det. De fleste børn kan genkende deres forbogstav og måske skrive deres eget navn. Her er nogle idéer til hvordan man ellers kan øve sig:

    • I børnehaven har vi nogle gange skrevet ”tykke” bogstaver, hvor børnene kan udfylde dem ved at farvelægge - inddrag børnene ved at lade dem bestemme hvilke ord der skal skrives.
    • Man kan også skrive ord som børnene kan skrive af efter. Tegn gerne nogle over- og under-linjer på papiret, så bogstaverne ikke flyver for langt fra hinanden.
    • Klip bogstaver ud fra blade og aviser og lav ord eller navne med dem. Man kan også øve sig i at finde et bestemt bogstav på en side.
    • Hvis I har modellervoks liggende, kan man også forme bogstaver med dem, ved f.eks. at se på et bogstav og efterligne det med voksen.
    03-04-2020
  •  

    Lydbøger til børn

    Ligesom voksne har børn også brug for at komme ned i gear og slappe af i dagens løb så deres hjerner ikke bliver overstimuleret hele tiden. Lydbøger er et rigtigt godt redskab, og specielt når man som forælder arbejder hjemmefra og ikke har tid til at sætte mange aktiviteter i gang. Der er mange forskellige hjemmesider som under karantæne har gratis adgang til størstedelen af deres udvalg, eller som har enten 14 eller 30 dages gratis prøveperiode. På YouTube kan man også få læst mange gode historier højt. Lad børnene bygge en hule med puder, tæpper og bamser – hæng evt. en lyskæde op til at skabe en afslappende og hyggelig stemning. Man kan også tegne imens man lytter til en lydbog, her kan man tegne hvad man hører eller hvilken følelse man får igennem lydende.

    https://www.youtube.com/playlist?list=PL4sYtaGN1KKsYgaz-cjNA53Y5BdXXHL5D

    https://lydbogormen.dk/inspiration/lydboeger-til-boern/

    https://mofibo.com/dk/da/categories/1-Boerneboeger?gclid=Cj0KCQjw1Iv0BRDaARIsAGTWD1ttFTjdy54Ne-goe94Q6OiEK5tjaHuvmxKuGWT5pUIKP6uk4aDoTlwaAvkqEALw_wcB

    31-03-2020
  •  

    Så jeres egen karse eller chiafrø

    Både karse og chia vokser begge hurtigt og er nemme at passe, og derfor er de ideelle for børn at dyrke derhjemme i vindueskarmen. Man ser hurtige resultater og man kan spise begge dele når de er vokset helt op.
    Man kan lave flotte og sjove figurer med bunden af en tom mælkekarton, hvori man bagefter kan så frøene. Ved at male og klister forskellige ting på kan man lave den til en påskekylling, et hus, ansigter, eller meget andet.
    Dæk bunden af mælkekartonen til med våd køkkenrulle og læg derefter noget vådt bomuldsvat/vandrondel ovenpå. Lad der være ca. 3 centimeters afstand til toppen af mælkekartonen. Spred frøene på toppen af vattet og stil æsken et lunt sted med sollys – det skal vandes en gang om dagen så vattet holder sig fugtigt (det er bedst at vande det med en forstøver).
    Efter en uges tid er planterne vokset op og I kan klippe af og spise på en æggemad!

    30-03-2020
  •  

    Legetøj i is

    Følesansen (taktilsansen) er afgørende for vores sociale samvær, fordi den præger vores fysiske fremtoning og mimik, og påvirker her vores sociale relationer og kommunikation med andre mennesker. Børn skal have alsidige erfaringer med forskellige sanseindtryk på deres hud for fortsat at udvikle denne sans. Følesansen er den tidligst udviklet sans, den bliver stimuleret ved berøring, tryk og temperatur mod huden.

    Da vi ikke havde særlige meget is og sne denne vinter, kan man nemt udfordre barnets kendskab til temperaturer ved at lege med is derhjemme. Man kan fryse legetøj ned natten over og dagen efter ’befri’ det igen. Lad børnene hjælpe med at finde legetøj som kan tåle at blive frosset ned, f.eks. dyr og figurer af plastic. Blade og blomster fra haven kan også sagtens bruges. Tag en bøtte, en isterningebakke eller andet som tåler fryser, hæld vand i så det dækker legetøjet enten halvt eller helt, og sæt det derefter i fryseren natten over, eller til vandet er frosset til is. Man kan også farve vandet med lidt frugtfarve inden det fryses ned.
    Dagen efter kan man prøve at smelte isen med varmt vand eller ved at slå itu evt. med en ske, så legetøjet kommer fri igen.

    26-03-2020
  •  

    Forhindringsbane med malertape

    Muskel-ledsansen (den proprioceptive sans) sidder i alle muskler og led, den fortæller hjernen hvilken vej kroppen vender og bevæger sig i forhold til rum, ting og andre mennesker. For at kunne understøtte børns muskel-ledsans er det vigtigt at barnet bliver tilpas udfordret og samtidig har det sjovt.

    Man kan nemt lave en forhindringsbane med malertape derhjemme. Almindelig tape eller snor kan også bruges, men malertape er tydeligere for barnet og sidder tilpas godt fast. Klister malertape på gulvet i lange skæve, snoede, zigzaggede, kantede baner og lad børnene følge malertapen ved at gå line ovenpå. Det er en god idé at have bare tæer for at fødderne bedre kan fornemme underlaget. Man kan gå forlæns, baglæns, sidelæns, på tæerne, på hælene, kravle, hoppe, hinke eller med lukkede øjne på forhindringsbanen. Man kan også sætte malertapen op imellem væggene eller møblerne derhjemme, og lave en udfordring i at kravle over og kravle under.

    Legen kan udvikles i samarbejde med børnene, lad dem hjælpe med at sætte op og bestemme hvordan og hvor forhindringsbanen skal bevæge sig hen.

    25-03-2020
  •  

    Male på sten

    Man kan lege med naturens mange elementer på mange måder. En af dem er ved at se og skabe nye muligheder med ting man kan finde i naturen. Jo bedre muligheder børn får for at rykke rundt med ting og se, hvad de kan bruges til, desto større viden får det også om sin omverden. Man kan finde en masse forskellige sten og giv dem nye udtryk ved at male på dem. Dette giver barnet en øvelse i at udtrykke sig kreativt og samtidig øve sig i at male med pensel på et lidt mindre ’lærred’.

    Stenene kan blive til mariehøner, ansigter, landskaber, fisk, eller bare nogle flotte farver – kun fantasien sætter grænser. Efterfølgende kan man finde steder i haven, altankassen, potteplanterne (både inde og ude) hvor de vil pynte godt.

    Man kan både bruge almindelig maling, men også de fleste tuscher er gode til at tegne på sten med, Posca-tuscher er særligt gode til formålet. Giv dem en omgang lak for at forlænge holdbarheden hvis de stenene skal ud i haven. Find også gerne nedfaldne grene, pinde, grankogler, osv. at male på og give nyt liv.

    24-03-2020
  •  

    Sæbebobler og puste i mælk

    Munden, tungen og ganen er vigtige redskaber, når sproget skal udvikles, og det er derfor vigtigt at stimulere mundmotorikken i forhold til sprogudviklingen hos barnet.

    Barnet kan lege med at puste i et sugerør ned i et glas/en skål med mælk, det bobler op på en helt anden måde og styrker barnets mund til at puste. At lave sæbebobler er også god træning og er sjovt at lege med udenfor.

    Sæbeboblevand
    1 liter Vand
    1/2 dl. Opvaskemiddel
    1-2 spsk. Glycerin (kan købes i dagligvarebutikker – men kan sagtens undlades) Glycerinen gør vandet lidt tykkere, og derved mere stabil
    Bland opvaskemiddel og glycerin ned i vandet i en balje (eller lignende). Rør stille rundt uden at lave bobler. Lad det gerne stå et par timer for at tingene blandes optimalt. Lad det gerne stå nogle timer inden brug.
     

    Du kan lave dine egne sæbeboble-puste-pinde ved hjælp af ståltråd, eller bruge nogle af dem du har tilovers fra alle de tidligere købte sæbebobleglas. Lav en rund cirkel med et lille håndtag i til at holde i. Kun fantasien sætter grænsen.

    Med samme sæbeboblevand kan man nemt blande lidt maling i, hvorefter man med sugerør kan puste bobler ud over et stykke papir (akvarelpapir hvis man har), hvor de rammer ned og laver flotte farverige ringe på papiret.

     

    23-03-2020
  •  

    Fredagsdans

    Det falder børn helt naturligt at udtrykke sig med (hele) kroppen når musikken spiller. En kropslig tilgang til verden virker som børnehavebarnets fundamentale måde at forstå sig selv og sine omgivelser på. Barnet styrker og udvikler her evnen til at udtrykke sig kropslig og følelsesmæssigt, samtidig med at det er en frigørelse af energi. Man udvider den kropslige bevægelsesrepertoire og øver sig i at regulerer sig selv efter musikken.

    Derfor; sæt musik på - gerne noget, hvor tempo varierer (pauser, hurtigt, langsomt osv.), som kan få fantasien i gang og kroppen til at bevæge sig. Bevæg jer forskelligt til musikken og hav gerne tydelige ansigtsudtryk og store kropslige bevægelser.

    Man kan også øve sig i rytmer ved at klappe, hoppe, trampe, nikke i takt til musikken. Eller man kan lege ”kongens efterfølger” hvor en starter med at danse og den anden efterligner.

    Hvis man på YouTube søger på ”Just Dance”, kommer der en hel masse dansevideoer frem, som man kan efterligne og danse med til. Det kræver ikke noget udstyr eller andet, man skal bare danse med.
    https://www.youtube.com/watch?v=gCzgc_RelBA

    https://www.youtube.com/watch?v=ERbdjlvg6dg

    Der findes også mange bevægelsessange både på Spotify og YouTube.

    Husk at hvis de voksne tør danse og bevæge sig fjollet, så tør børnene også!

    20-03-2020
  •  

    Naturbingo

    Hvis man alligevel skal en tur i skoven eller parken, er naturbingo et sjovt og samtidig lærerigt spil man kan tage med sig. Det går i al sin enkelthed ud på at have en plade med illustrationer af ting man kan finde i naturen, og så finde de pågældende ting. Man kan både printe plader ud fra nettet, hvis man googler ’naturbingo’, og man kan bruge en tom æggebakke, hvor man kan lægge de ting i man finder (se billede). Man kan både dyste mod hinanden eller samarbejde om at få fuld plade.

    Leg i naturen er vigtig for børns helbredsmæssige udvikling. Børns lege er også langt mere kreative, komplekse og varierede i grønne omgivelser frem for når de leger indendørs. Barnet vil gennem leg som naturbingo få en større naturforståelse, ved at vide eller finde ud af hvor man skal lede for f.eks. at finde en grankogle, en snegl, mos eller bark. Tal med barnet om hvad de forskellige ting hedder, hvordan de også kan se ud og hvor i naturen man kan finde dem.

     

    19-03-2020
  •  

    Hjemmelavet maracas

    Man kan nemt lave sine egne maracas (rasle-instrument) af en tom køkkenrulle/toiletpapirsrulle, to stykker pap/papir og ukogte ris/pasta. Tegn og farv først på den tomme rulle og på papiret. Tape derefter det ene stykke pap/papir fast i den ene ende af rullen (se billede), fuld da røret ¼ op med ris/pasta og tape derefter det andet stykke pap/papir fast i den anden ende af rullen.
    Spil noget musik som barnet kan danse og rasle med til – også gerne musik uden sang.

    Allerede fra fødslen har barnet en sensitivitet over for at opfatte lyde og klange. Børnehavebørn, der ikke læser endnu, er øvede i at lytte sig frem til den viden, de har brug for, hvilket har stor betydning for den kommunikative og sociale dannelsesproces, der har afgørende betydning for deres identitetsdannelse. De har en evne til at opfatte klangkvaliteter, humor og stemninger, som giver dem stor musikalsk modtagelighed.
    Med musikken kan vi træne vores sansemotoriske færdigheder, ved at stimulerer kropsbevidsthed, puls, periode- og rumfornemmelse, vække bevægelyst, fantasi og opmærksomhed. Gennem kroppen og sanserne oplever og forstår barnet sig selv og de andre. Musikalske erfaringer opbygges gennem en uadskillelig enhed af at synge, bevæge sig til musik og at lytte. 

    18-03-2020
  •  

    Klippeopgaver

    Det kan tage tid at lære at klippe med saks, man skal koncentrere sig omkring sin øje-hånd-koordination samtidig med at man skal forsøge at ramme stregen man klipper efter. At klippe kræver også asymmetrisk og synkroniseret koordination med begge hænder. Barnet skal bruge én hånd til at holde saksen, og den anden hånd til at holde fast i det, som der skal klippes i. Vi øver her vores finmotoriske færdigheder og træner vores muskler i fingre og hænder. Ved at lære at klippe med en saks, vil børn også blive forberedte til at bruge andre redskaber, såsom blyanter, knapper og kniv og gaffel. Det er vigtigt at bruge en saks, der passer til små hænder og med runde ender, så er det nemmere for barnet at håndtere og sikre barnets sikkerhed. Vær opmærksom på om dit barn er højre eller venstrehåndet, og find en saks der passer hertil.

    I børnehaven har vi nogle gange lavet klippe-opgaver til børnene, som består i at tage et stykke papir/pap og tegne noget som barnet skal klippe efter, det kan være alt fra en lige steg på papiret til zigzag-mønstre, til et større motiv. Giv barnet en udfordring som det kan overkomme og byg videre herfra. Klip forskellige forme og figurer ud og klister det på et andet stykke (evt. farvet) papir, og lav klippe-kunst så opgaverne også har et formål andet end at øve sig.

    Her er nogle ideer til klippeopgaver:
    http://nicoline-roos.blogspot.com/2016/02/brne-klippe-skabeloner.html

    17-03-2020
  •  

    Børneyoga og -massage

    Børn har brug for at komme ned i gear, mærke og regulerer sig selv. Dette kaldes for low arousal og er med til at styrke vores koncentrationsevne og selvbevidsthed. Der er mange måder hvorpå vi kan falde til ro og slappe af med vores kroppe, børneyoga og børnemassage er blot nogle ideer hertil, som kan varieres og tilpasses så de passer til barnet.

     

    Børneyoga

    Små kroppe kan have ligeså stor glæde af yoga som voksne. Yoga til børn er tilpasset den voksende krop og handler om at lade børnene eksperimenterer med deres krop og udforske dens kunnen og følelsesmæssige udtryk. Børneyoga understøtter barnets udvikling, glæde ved bevægelse, kropsbevidsthed og koncentration. Ved yoga øver man balance, selvkontrol og styrker samarbejdet mellem sanserne, samt afspænde kroppen og give en bedre søvn.
    App’en ”Yoga Breaks” har små forskellige historier med illustrationer til bevægelser, der findes også mange forskellige videoer på YouTube til børneyoga, såsom denne:

    https://www.youtube.com/watch?v=8H6cqdtN0Jo

     

    Massage:

    Berøring er en livsvigtig del af vores udvikling og gennem massage lærer børnene at slappe af, tage imod og nyde. Børnemassage er små historier med tilhørende massage-guides i børnehøjde. Massagen kan gøres barn-til-barn eller voksen-til-barn, og giver barnet ro og øvelse i koncentration. Med øvelserne skaber man mere nærhed og tryghed hos barnet, samtidig med at man øger blodcirkulationen og dermed større sundhed. Hvis barnet ikke bryder sig om lette berøringer, så brug dybe tryk i stedet for.

    På følgende links findes forskellige historier som en tilpasset massage i børnehøjde, de er nemme at gå til og er ikke specielt tidskrævende.

    https://www.friformobberi.dk/download/massagehistorier

    http://www.hoppeline.dk/taktile-fortaellinger-p

    17-03-2020
  •  

    Kære børn og forældre!
    Det kan være lidt svært at finde ud af hvad man lige kan give sig til i disse dage/uger, og specielt når man helst skal holde sig derhjemme.
    Derfor har jeg fundet nogle forskellige idéer frem som både stimulerer barnets sanser og udvikling, og som samtidig er nemme at gå til – de vil komme op løbende her på Børneintra 😊
    God fornøjelse, VH Else!

     

    Modellervoks og trylledej:

    Vi har i børnehaven af flere omgange lavet modellervoks. Det er nemt at lave og fantasien kan virkelig få frit løb, samtidig stimulerer det barnets taktilsans(følesans) og finmotorik når vi øver og i at rulle, hakke, udstikke, mm..
    Man kan lave tal og bogstaver, som sættes sammen til ord. Man kan også bruge forskellige udstikkere (som ellers bruges til småkage-bagning), smør-knive og andet bestik, legetøj fra legekøkken og hvad man ellers lige har liggende, eller bare hænderne.
     

    Ingredienser:
    - 5 dl mel
    - 2 dl fint salt
    - 2 spsk. citronsyre (forlænger holdbarheden, men kan sagtens undlades)
    - 1 spsk. olie
    - 5 dl kogt vand
    - Frugtfarve (kan undlades hvis man ikke har)

    Fremgangsmåde:
    Hæld ingredienserne (undtagen kogt vand og frugtfarve) i en stor skål, lad børnene hjælpe med at måle og veje ingredienserne. Kog vandet og hæld det i lidt efter lidt, og rør rundt. Når massen har samlet sig, og det ikke længere er muligt at røre rundt i den, skal den køle lidt af. Når modellervoksen har en temperatur, der er til at arbejde med, hældes den ud på bordet, hvor den æltes jævn og blød. Frugtfarven kan nu tilsættes. Ælt grundigt indtil farven er jævnt fordelt.

    For at forlænge holdbarheden på modellervoks, skal det i en lufttæt beholder (eller en plasticpose) når det ikke er i brug.

     

    En anden idé er trylledej. Dette træner meget af det samme for barnet som modellervoks, men her kan man have et endeligt resultat, da det skal bages i ovnen til sidst og bliver hårdt. Med trylledej kan man lave skulpturer, ophæng, aftryk, bogstaver og tal og meget andet. Man kan også pynte dejen med hama-perler, som også tåler at komme i ovnen.

    Ingredienser:
    - 4 dl hvedemel
    - 1 dl fint salt
    - 1,5 dl vand

    Fremgangsmåde:
    Alle ingredienser æltes godt sammen, få børnene til at hjælpe med at måle og veje ingredienserne. Når figurerne er lavet, bages de ved 180 grader i varmluftsovn i ca. 10-15 minutter. I kan male figurerne med vandfarver, det er væsentlig nemmere end med akrylfarver, men resultatet bliver ikke helt det samme, og figurerne har så kun en vis holdbarhed.

    17-03-2020